Protestantse Gemeente Dreischor-Noordgouwe

4. Klankpotten in de Driekoningenkerk
5. YouTube Orgelmuziek Dreischor

1. Orgel Adriaanskerk

Dronefoto, Johannes de Boed, 2020.

Informatie over het orgel van Dreischor; de dispostie en de speelhulpen.

Het huidige orgel dateert uit 1968 en is een geschenk van het Zweedse volk. Het is gebouwd; volgens eigen ontwerp; door H.J. Vierdag uit Enschede. De eikenhouten kast is geloogd en mat gelakt. De labia van de frontpijpen zijn met bladgoud belegd.
Het orgel is opgebouwd uit 3 verschillende werken: Hoofdwerk (I), Borstwerk (II) en vrij pedaal (P) het heeft 18 registers, dus korten we dat af als 18/II/P.

2. Orgel Driekoningenkerk

FOTO RIET REMEEUS

Aan de Gebr. Van Vulpen werd in 1972 opgedragen een nieuw instrument te bouwen met de volgende dispositie:
Prestant 8’ (front ca. 1870) Ged. Fluit 4’
Bourdon 16’ (bas/discant) Quint 2 2/3 ‘
Holpijp 8’ Mixtuur 1 1/3’ 4 sterk Cornet 4 sterk
Pedaal is aangehangen.
Winddrukregeling: lade met beweegbare bodem.
Ook de restauratie van de orginele kast is uitgevoerd door de Gebr. Van Vulpen uit Utrecht.

3. Klankpotten in de Adriaanskerk

Ter verbetering van de akoestiek, zijn boven in het koor 18 klankpotten ingemetseld. Deze liggen horizontaal en zijn ongeveer 40 cm lang en 20 cm breed. De openingen zijn afgesloten met ajour gesneden eikenhouten plankjes. Deze vertonen een (rode) roos, symbool van Maria, omgeven door vier vissen, eveneens christelijke symbolen. De akoestiek in deze kerk is bijzonder goed.

Informatie:
Braber, J.L. (1984),  Bezienswaardigheden in deze hallenkerk
MUSICA1600 Klankpotten onderzoek

4. Klankpotten in de Driekoningenkerk

Dronefoto, Johannes de Boed, 2020.

5. YouTube Orgelmuziek Dreischor-Noordgouwe

Leander van den Bos

Op het YouTube kanaal Orgelmuziek Dreischor  kunt u luisteren naar orgelmuziek gespeeld door onze YouTube organist Leander van den Bos.

Protestantse Gemeente Dreischor-Noordgouwe

Doopvont Noordgouwe

Protestantse Gemeente Dreischor-Noordgouwe is een samenwerkingsverband van de Protestantse Gemeente Dreischor en de Protestantse Gemeente Noordgouwe.